فالق
 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

اسلایدر

> ]


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392 توسط سامان توکلی

مهمترین نتایج و یافته‌های این تحقیق را می‌توان به نحو ذیل خلاصه کرد: 

- غنی سازی مطالب کتب درسی قرآن و معارف اسلامی دوره‌های مختلف
 تحصیلی از طریق تحلیل محتوای این کتب توسط متخصصان برنامه‌ریزی درسی 
و آموزشی، مهمترین راهکار از سوی وزارت آموزش و پرورش در گسترش
 فرهنگ و معارف قرآنی به حساب می‌آید و در مجموع 84 درصد راهکارهای مربوط
 به آموزش و پرورش در زمینه ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان را مهم و مؤثر می‌دانند.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392 توسط سامان توکلی


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392 توسط سامان توکلی

آياتى كه در قران پيرامون امامت و ولايت ائمه اطهار(ع) وارد شده مى‏توان به دو بخش تقسيم كرد: الف) آياتى كه به صورت مستقيم خلافت و جانشينى آن حضرات را بيان مى‏كنند. ب ) آياتى كه مناقب و فضايل آن بزرگواران را مطرح مى‏كنند . اين گونه آيات به صورت غيرمستقيم مى‏تواند موضوع ولايت آنان را نيز روشن و اثبات بكند، زيرا با بهره‏گيرى از يك اصل عقلى و عقلايى به نام قبح ترجيح مفضول بر فاضل به راحتى مى‏توان امامت آنان را در زمان بعد از رحلت پيامبر(ص) تا زمان وقوع قيامت مطرح و تبيين كرد. آياتى كه به بخش اول مربوط مى‏شود، توسط عده كثيرى از دانشمندان اهل سنت و از طرف همه محققان اهل تشيع مورد بررسى و ارزيابى قرار گرفته است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392 توسط سامان توکلی

آیات مورد بحث:

آیه 36 سوره اسراء

وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً ﴿36﴾

و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (36)

آیه 85 سوره اسراء

وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً ﴿85﴾

و در باره روح از تو مى‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است

( 85 )

آیه 107 سوره اسراء

قلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا ﴿107﴾

بگو [چه] به آن ایمان بیاورید یا نیاورید بى‏گمان کسانى که پیش از [نزول] آن دانش یافته‏اند چون [این کتاب]  آنان خوانده شود سجده‏کنان به روى درمى‏افتند (107)

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392 توسط سامان توکلی

دلسوزی عزرائیل برای شدّاد 

 

 

روزی رسول خدا ـ علیه السلام ـ نشسته بود، عزرائیل به زیارت آن حضرت آمد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از او پرسید: «ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسانها هستی، آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی رحم آمد؟» 

 

 

عزرائیل گفت: در این مدت دلم برای دو نفر سوخت: 

 

1. روزی دریا طوفانی شد و امواج سهمگین دریا یک کشتی را در هم شکست، همه سرنشینان کشتی غرق شدند،‌تنها یک زن حامله نجات یافت، او سوار بر پاره تخته کشتی شد و امواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره‎ای افکند، در این میان فرزند پسری از او متولد شد، من مأمور شدم جان آن زن را قبض کنم، دلم به حال آن پسر سوخت. 

 

 

2. هنگامی که شدّاد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بهشت بی‎نظیر خود پرداخت، و همه توان و امکانات ثروت خود را در ساختن آن صرف کرد، و خروارها طلا و گوهرهای دیگر برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل شد[2] وقتی که خواست از آن دیدار کند، همین که خواست از اسب پیاده شود و پای راست از رکاب بر زمین نهاد، هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را قبض کنم، آن تیره بخت از پشت اسب بین زمین و رکاب اسب گیر کرد و مرد، دلم به حال او سوخت از این رو که او عمری را به امید دیدار بهشتی که ساخته بود به سر برد، سرانجام هنوز چشمش بر آن نیفتاده بود، ‌اسیر مرگ شد. 

 

در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسید و گفت: «ای محمد! خدایت سلام می‎رساند و می‎فرماید: به عظمت و جلالم سوگند که آن کودک همان شدّاد بن عاد بود، او را از دریای بیکران به لطف خود گرفتیم، بی‎مادر تربیت کردیم و به پادشاهی رساندیم، در عین حال کفران نعمت کرد، و خودبینی و تکبر نمود،‌ و پرچم مخالفت با ما برافراشت، سرانجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت، ‌تا جهانیان بدانند که ما به کافران مهلت می‎دهیم ولی آنها را رها نمی‎کنیم، چنان که در قرآن می‎فرماید: 

 

« ما به آنها مهلت می‎دهیم تنها برای این که بر گناهان خود بیفزایند، و برای آنها عذاب خوار کننده‎ای آماده شده است.»

 

 

 



-----

 . مجمع البیان، ج 1، ص 486 و 487.

 . اوصاف این بهشت بسیار پر زرق و برق در شهر اِرَم، در کتاب مجمع البیان، ج 10، ص 486 و 487 آمده است.

 . آل عمران، آیه 178

جوامع الحکایات / محمد عوفی


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 آذر 1392 توسط سامان توکلی


دخترک خسته از پیاده روی 7 ساعته سر ظهر تا نزدیک غروب مشغول استراحت بود. تمام خاطرات چند سال پیش را با رفقای قدیمی مرور کرده بود...الان هم سعی می کرد خستگیش را با خواب قبل از غروب جبران نکند... «آللاهو اکبر و للاه اکبر»... مکبر مسجد بود... پاهایش چنان ذق ذق می کرد که تا اتمام اذان از جایش تکان نخورده بود.....«الله اکبر» قامت نماز مغرب بود.... بین دو نماز شرمگین از همراه نبودن جسمش سر به زیر انداخته بود... آخر پاهایش یارای ایستادن نداشتند...... قرار بود عظمت ربّش را در نظر مجسم کند..«الله اکبر» قصد نماز عشا کرده بود.... باورش نمی شد...... برای لحظه ای کوتاه بهتش زده بود ......چنان شاداب شده بود باورنکردنی، انگار نه انگار یک سوم روز را زیر آفتاب راه رفته .... دخترک معجزه را دیده بود... آخر بین دو نماز فقط یک لحظه بود که از ذهنش گذشته بود جسمم را یارای عبادت بده.... خودش بود که گفته بود نزدیک است و اجابت می کند

((وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ))

 بقره ۱۸۶


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 آذر 1392 توسط سامان توکلی
نرم افزار همراه نمونه (قرآن،ترجمه،تفسیر)
این نرم‌افزار در برگیرنده متن کامل قرآن کریم به همراه ترجمه حضرت آیة‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و دوره کامل تفسیر نمونه (27 جلدی) است.

 
 2hamrah-nemoone.jpg
 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 آذر 1392 توسط سامان توکلی

قرآن کریم نگارش شده بر روی عقیق یمانی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید باز‌دیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم قرار گرفت.

بنابراین خبر این کار که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است توسط شرکت گوهر عقیق ایرانیان تهیه شده است.

این قرآن کریم بر قطعه‌ای از عقیق یمانی با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است که سی جزء قرآن به صورت کامل در ۱۱۴ صفحه بر روی آن نقش بسته است.

به گفته طراحان این قرآن صحت این قرآن کریم به تأیید علمای کتابت کشور‌های اسلامی رسیده است.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 آذر 1392 توسط سامان توکلی

استاد عبدالباسط محمد عبد الصمد در سال ۱۹۲۷ میلادی در روستاى المزاعزه یکى از توابع شهر اَرمنت در استان قنا در جنوب مصر متولد شد



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 آذر 1392 توسط سامان توکلی

ابزار هدایت به بالای صفحه